kumpul.kumpul.

Sunday 2 October 2011

pernah terfikir tak?

salam readers.


Pagi tadi otw ke sekolah ada dengar berita tentang seorang bayi yang dibungkus dalam beg dan dibuang didalam perigi.



Mayat bayi perempuan dibuang dalam perigi

02/10/2011 6:17pm

KOTA BHARU 2 Okt. – Mayat seorang bayi perempuan ditemui dalam sebuah beg pakaian di dalam sebuah perigi kebun getah di Kampung Kubang Kacang, Limbat dekat sini pagi ini.
Mayat bayi yang cukup sifat dan masih bertali pusat itu ditemui seorang penoreh getah, Tuan Mat Tuan Lonik, 64, kira -kira pukul 8 pagi ketika dia ingin membersihkan dirinya selepas membuang air besar menggunakan air perigi tersebut.
Menurut Tuan Mat, sewaktu mencedok air perigi itu yang dalam kira-kira lima meter menggunakan baldi, dia tiba-tiba ternampak sebuah beg pakaian terapung dan tertutup rapi.
Selepas diperiksa, dia mendapati beg itu mengandungi mayat seorang bayi yang dipercayai baru dilahirkan beberapa hari lalu. – Utusan




Lantas otak ni ligat berfikir.


"Kan best kalau baby ni dibuang didepan pintu rumah aku, leh aku amik jadi anak angkat. Ehh, tak boleh. Sebab nanti still kena bagi baby tu pada JKM lepas report polis . So, tukar fikiran"

Fikir lagi.

"Kan best masa "perempuan" tu nak buang bayi ni depan rumah aku,aku tengah bukak pintu.Lepas tu aku nampak "perempuan" tu letakkan bayi tu. Sempat aku panggil budak tu balik dan meminta diberi kebenaran untuk menjaga, mendidik dan membesarkan bayi ni sebagai anak yang solehah. Siap bawak "perempuan" ni ke Jabatan Pendaftaran (yg hanya berapa kaki dari rumah) dan daftarkan bayi ini. Then aku amik jadikan anak angkat" (ok,citersaya sikit punya macam drama)

Tapi, serious. Sebelum dengar berita macam ni lagi, saya memang dah buat perancangan andainya ada bayi yang diletakkan dihadapan rumah saya. Yang tak tahan siap tanya suami lagi "Bang, kalau ade orang buang baby depan rumah, kita amik ek". Konfiden tahap tak henggat.Heheh.Suami pun konfiden jawap "A'ah, kite amik, bela tau" Hehe.


dan kepada "perempuan" : Tolonglah korang, sebelum niat jahat korang yang ingin buang bayi tu, silalah tengok2 internet tu cari orang-orang yang sanggup bela. Kalau malu nak tunjuk muka, guna orang tengah. Sekurang-kurangnya berilah kesempatan untuk bayi tu bernafas dan dan dididik sebagai insan berguna.

Sekian angan tak sudah buat hari ini :)

No comments:

Post a Comment

buih-buih kata :)