kumpul.kumpul.

Saturday 6 August 2011

anak angkat.

Phew.
Secara serius isu ni dibangkitkan tadi.

Bermula dari soalan cepu cemas dari saya "Abang nak amik anak angkat tak?". Suami dgn muka konpiden cakap "Amiklah".

What??
Relex je suami cakap macamtu.

Then,isu ini dbangkitkan dengan lebih detail. Sebab on of my friend amik anak angkat.So,hati ni macam brdetik nak amik gk.Pastu mula la pikir banyak kali.Saya ni kerja,suami pun kerja.Anak angkat yang kita nak amik tu anak orang.Macamne plk kalo kite tak dapat jaga dan beri kasih syg dengan baik kat budak tu.betul tak?

Pastu gerak ke perasaan family.setuju ke mak bapak kami?ape plk kate saudara mara kami?pergh.isu ni menjadi serius.yela,saya bnyk tgk drama.jadi drama penceritaan ni mnjadi smakin complicated.hehe.

Then,saya tanya plk kat suami sy (saya banyak tanya,suami saya pk kan jawapan.hehe) bile nak bagitau kat budak tu yang die tu anak angkat.yela dalam drama selalu rahsiakan,pastu bile dah besar budak tu tau anak angkat pastu die lari dari umah,pastu mak bpk brsedih.(Kuat betul tgk drama).pastu suami cakap nanti die dah paham,kite bagitau supaya die kenal mak bapak sbnar die.

Pastu saye tanye suami nak amik anak angkat laki ke pompuan.suami cakap laki la.then bangkit plk isu susuan.nak kene susukan supaya tak mnjadi aurat bila besar nti.then siap dah bincang pagi2 suami antar ke umah pngasuh,balik saya amik.amacam?mcm serius je brbincang.

Amik anak angkat bukan macam amik anak kucing.anak kucing pun susah nak jaga,ni pulak anak orang,ape2 hal pun kite brtanggungjawab.bukan pikir masa ni je,kene pikir masa depan anak tu.

Satu kata sepakat telah diambil.mungkin kita rasa perlu sekarang,hakikatnya kita masih belum brsedia.jadi,buat masa ni,teruskan usaha untuk mndapat zuriat.suami cakap,smpai satu tahap dah tak boleh,baru amik.takpun sampai umur saya 30.dan mungkin masa tu saya dah ada zuriat sendiri,ataupun lebih matang mmbuat keputusan sendiri.wallahua'alam.

Antara keperluan dan kehendak?

Korang pulak macamne?


P/s: lama betul nak siap kan entri ni.dari tngahari bwk ke petang,siap taip masa nak pegi bazar,pas maghrib,pas terawih.kul 11 malam baru siap.hihi.

No comments:

Post a Comment

buih-buih kata :)